Nasze ekspedycje:

W kręgu tradycji – wyprawa do oddziału Muzeum Narodowego w Sukiennicach

data: 09 marca 2018
W minionym tygodniu poznaliśmy oraz przypomnieliśmy sobie wiele legend związanych z naszym miastem Krakowem. Wyjazd do Muzeum był doskonałym pomysłem, aby nasza wiedzę uporządkować, dowiedzieć się czegoś nowego, a także przyglądnąć się obrazom, które od pewnego czasu nas bardzo fascynują.

Jadąc do Muzeum w Sukiennicach wiedzieliśmy, że będziemy przechodzić przez Rynek. Już w autobusie przypominaliśmy sobie charakterystyczne punkty czy budynki, jakie powinniśmy odszukać przed wejściem do Muzeum. Aby dotrzeć na płytę Rynku przeszliśmy  ulicę Grodzką pełną różnych kolorów i dźwięków.  Już po chwili ukazały się nam dwie wieże Kościoła Mariackiego, Ratusz, Sukiennice i charakterystyczne żółte parasolki, gdzie Panie sprzedawały kwiaty. Nie obeszło się także bez gołębi, które fruwając całkiem nisko nad nami swoimi skrzydłami zasłaniały promienie słoneczne. W Muzeum w Sukiennicach Pani Przewodnik opowiedziała o systemie zwiedzania i przedstawiła krótki plan działania. Udaliśmy się za nią do ogromnych, jasnych sal pełnych obrazów w złotych ramach. Duże, małe, szerokie i wąskie – tak różne, ale wszystkie wzbudzały w nas ogromne zainteresowanie. Wędrując z Panią po Muzeum zatrzymywaliśmy się przy konkretnych obrazach i odszukiwaliśmy podpowiedzi dotyczących krakowskich legend. Zastanawialiśmy się także, który obraz przedstawia przybliżoną przez Panią Przewodnik legendę. Po minionym tygodniu w przedszkolu byliśmy tak przygotowani, że Pani nie miała z nami szans :) To my opowiadaliśmy znane legendy i opowiastki, a Pani tylko kiwała głową (nasze Panie były z nas bardzo dumne). Przerywnikiem w opowieściach był Lajkonikowy warsztat, gdzie projektowaliśmy strój krakowskiego Lajkonika.  Po skończonej pracy udaliśmy się jeszcze do jednej sali, gdzie do zbioru naszej wiedzy Pani Przewodnik dorzuciła dwie nieznane wcześniej krakowskie opowieści.
Obrazy pobudziły nasze zmysły i jeszcze długo w drodze po Przedszkola rozmawialiśmy o tym, że kiedyś było „dziwnie”, inaczej, bardziej niebezpiecznie, jakoś tak szaro... Dobrze, że dzisiaj jesteśmy bezpieczni w naszym Krakowie.